Al weer een diploma er bij - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Al weer een diploma er bij - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Al weer een diploma er bij

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

05 Maart 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Als je deze blog leest of Dubai op tv ziet, dan denk je wellicht dat alles hier groot en duur is, dat klopt niet helemaal. Feit is dat een gemiddelde 4persoonskamer in ons hotel net zo duur is als een dergelijke hotelkamer tijdens een weekend in Amsterdam. Je hebt hier ook genoeg hotels die zelfs goedkoper zijn dan in Nederland, 99% van de auto’s is hier net zo groot (of klein) als in Nederland. En in de luxe winkels in de lobby hebben we tot nu toe nog niemand iets zien kopen (behalve Famke, die een sleutelhanger heeft gekocht als souvenir).

Het vele geld zit hier bij een klein cluppie mensen. Je hebt Sjeik Mohammed bin Rasjid Al Maktoem, emir van het emiraat Dubai dat onderdeel uit maakt van het land dat de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) heet, waar hij weer minister-president van is en tevens vice-president. Er is 1 sjeik nog machtiger in de VAE en dat is Sjeik Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahayan, de president van de VAE, die in dat andere bekende emiraat woont, Abu Dhabi. Zijn halfbroer is overigens sjeik Mansour, die in 2011 Manchester City kocht. Voor deze familie een koopje, omdat ze goed zouden zijn voor 1 triljoen dollar (een 1 met 18 nullen!!!!). En dan te weten dat de VAE pas vanaf 1971 bestaat en de 1e olie hier pas in 1966 is gevonden. Ik denk niet dat democratische verkiezingen deze mensen op deze posities heeft gebracht. De emir van Dubai is overigens onze buurman, hij woont op een “klein” eiland, pal naast ons eiland gelegen, vooral te herkennen aan het op 1 grootste jacht ter wereld dat daar ligt (162 meter lang, kost maar 350 miljoen). Het grootste jacht is van Roman Abramovich van Chelsea, ook al iemand die al z’n geld eerlijk verdiend heeft.

Vandaag is de laatste dag in het waterpark, een dag die begon met zon, maar eindigde met veel bewolking. Toch moesten de kids natuurlijk ijs hebben. Famke is inmiddels, na haar eerdere 10 voor Duits en 9,7 voor Frans van vorige week van alle talen thuis, maar ze communiceert hier toch het gemakkelijkst in het Engels. Je ziet aan haar gezicht dat ze er lol aan beleeft als ze terugloopt van het winkeltje, of komt dat toch alleen maar door die ijsco. Tom komt deze dag thuis met een echt diploma, hij is meer dan 10 keer de afgelopen dagen van die grote glijbaan af geweest, een record volgens mij. Op de hotelkamer werden we nog verrast door een witte krokodil, gelukkig was deze vrij rustig.

Voordat we zijn gaan eten heb ik nog een rondje gejogd rondom het hotel, was ruim 4,2 km (!) en ik deed er (met slechts 2 kleine wandelpauzes) 22 minuten over, niet slecht volgens mij in deze beginfase. Daarna in chique met de gehele familie naar het restaurant, seafood was het thema van vanavond. Onze laatste avondmaal in dit hotel. Ik heb mijn best gedaan om de kreeften te kraken, terwijl Tom helemaal volleerd met stokjes eet. Was trouwens nog een hele oekaze om aan de kreeften te komen, er werd bijna ruzie om gemaakt door de gasten. De toetjes zorgden deze avond voor getekende gezichten.