Over watervallen en stoffige hotels - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Over watervallen en stoffige hotels - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Over watervallen en stoffige hotels

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

17 Juli 2011 | Canada, Mount Robson

Wells Gray Park is een provincial park en geen national park, dat betekent dat het gratis toegankelijk is, maar er is meer dan genoeg te zien. Het park staat ook bekend als het Park van de Watervallen, met name Helmcken Falls (141 meter hoog en daarmee 3 keer zo hoog dan de Niagara Falls) en Dawson Falls (91 meter breed) zijn indrukwekkend. De eerste zie je op afstand, de tweede sta je helemaal bovenop, die is dus echt indrukwekkend.
Op de weblogs lees je dat veel toeristen hier met moeite 1 beer zien, wij hebben meer geluk, wij hebben inmiddels beer nummer 5 gezien. Deze keer vanuit de auto (wij dan, niet de beer, die stond aan de kant van de weg). Of het nu een zwarte, bruine of grizzly beer was weet ik niet, check zelf maar op de foto. Daarnaast hebben we ook al een hert en diverse eekhoorntjes gezien, maar dat haalt het natuurlijk niet bij die beren. Hier hebben de bordjes langs de weg dat je moet oppassen voor overstekende herten ook echt zin, ineens stak zo'n gigantisch beest de weg over, gelukkig kreeg ik hem niet op de motorkap.
Het is redelijk afgelegen en rustig, de mobiele telefoon heeft hier met de provider die ik heb dankzij KPN ook geen bereik, bellen en sms-en kan dus niet. In het motel is er wel internet, weliswaar langzaam, maar daardoor blijven we toch verbonden met de rest van de wereld. Het motel kan je overigens ook het motel der watervallen noemen, als iemand van de kamer boven je gebruik maakt van het water, lijkt het alsof je zelf onder de waterval staat, wat een kabaal, de kids slapen er overigens gewoon door heen. We zouden hier eigenlijk 2 nachten blijven, maar het deed ons te veel aan Nederland denken dus hebben we het bij 1 nacht gelaten. De reden dat we aan Nederland dachten was overigens vooral het weer, het was 13 graden en we hadden hier eigenlijk willen kajakken op het meer, maar dat stellen we nu maar uit, er volgen nog genoeg meren. Omdat de volgende route naar Jasper ruim 4 uur rijden was, knippen we die nu in 2-en en zijn we naar Valemount gereden vrijdagmiddag, een klein bergdorpje in de Rocky Mountains. Het mooiste is nog de trein die hier om het half uur door het dorp gaat en dan de gigantische hoorn laat horen (slagbomen hebben ze hier niet) die echoed tussen de bergen. Nadeel is wel dat dit tot 1.00 uur 's nachts door gaat en om 5.00 uur 's ochtends weer begint. Het hotel dat we hier hebben is echt 'king of the dust', alles is hier jaren '70, de inrichting is sindsdien nooit aangepast, maar volgens mij is hier ook sindsdien niet meer het stof verwijdert. Nou ja, het hoort een beetje bij het wilde ruige leven hier in de Rocky Mountains, 1 nachtje afzien. 's Ochtends vroeg schijnt de zon al volop, dat maakt de omgeving meteen 2 keer zo mooi. Na ons stevig ontbijt (de kids eten als nooit tevoren!) gaan we richting Mount Robson, met 3954 m is dit de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains. Door de zon is uitzicht prachtig, ook al kom je niet echt dichtbij de berg, alleen de weg er naar toe is al indrukwekkend. Na deze bezichtiging gaan we door naar Jasper, waar een nieuwe totempaal wordt ingewijd en we gaan raften op een wilde en heel koude rivier. Hoe ons dat vergaan is, kan je in de volgende blog lezen.

• 17 Juli 2011 - 05:47

Beppe:

Lieve kinderen,

Op de laatste foto lijkt het wel of Tom Famke wil slaan met een dinosaurustand, En dat raften voor Famke lijkt mij geen geschikte bezigheid, met de snelheid waarop zij zeeziek is. Bpvendien levensgevaarlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Over bereikbaarheid. Onze mobiele kreeg weer een dreigbericht: Opwaarderen anders gaat hij as september uit de lucht. Ik om zo' n bonnetje. Ik proberen het geld in de handy tekrijgen, uren en uren lang, dan heit nog uren proberen. Het lukte niet. Ik was op 't laatst witheet en roodgloeiend. Ik heb het ding weggedaan en wil er ook nooit weer een hebben want telfort is noch telefonisch noch per e-mail te bereiken.Nu ik dit schrijf word ik weer kwaad.
    En dan nog dit: In de zendmasten Hoogesmilde en IJsselstein is 15-7-2011 tegelijk brand uitgebroken. In elk geval de mast van H 'smilde was meen ik op 180m. hoogte de brand, de brandweer kon er niet bij te blussen. Ze hebben het "gecôntroleerd" uit laten branden. Op een gegeven moment kukelt die hele hoge punt van het middelste zenuwcentrum af. Het was net de twintowers van NY.Wat ik bijzonder vreemd vind is dat het in 2 masten tegelijk was. Daarom mensen met kabel en radio kregen lang geen signaal meer. De radio doet het weer via andere zenders.

Nu stof.Ik meen te merken dat jij stof als iets minderwaardigs ervaart. Maar laat ik je vertellen dat in de Bijbel staat : "De mens is stof en tot stof zult gij wederkeren". Daarom is mijn advies altijd: Je kunt stof nooit met genoeg piëteit behandelen.Bovendien stof is resistent tegen de tijd. Het is het enige wat altijd overblijft. Stof is een teken van vergankelijkheid. Stof is onoverwinnelijk. Anarchist of Partizaan stof overleeft.
    Genoeg gepreekt op deze zondagochtend.

Ik wens jullie liefs en Gods Zegen, Beppe S.

• 17 Juli 2011 - 19:37

LOU!SE:

hoi
    vet
    dat jullie beren gezien hebben
    mooie foto's
    xxx-jes LOU!SE

• 18 Juli 2011 - 17:12

Gisèle:

Ha die Rob,

Wild water raften (18-7) is niet te openen, denk dat je opnieuw moet uploaden.
    Wij gaan overmorgen ook naar de beren .... in Kroatie dus. Maar ik hoop niet dat we ze zien, wij gaan wandelend nl.. Jullie maken prachtige foto's en we zijn zeer benieuwd naar de verhalen.
    groetjes uit Cuijk.