Wild River Raften is cool - Reisverslag uit Jasper, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Wild River Raften is cool - Reisverslag uit Jasper, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Wild River Raften is cool

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

18 Juli 2011 | Canada, Jasper

Gisteren werkte internet niet mee, dus nu vanaf Lake Louise nog een keer de blog van het weekend. Zaterdag was wel een erg drukke dag. Vroeg in de ochtend dus al Mount Robson bezichtigd, waarna we de provincie British Columbia inruilde voor Alberta en direct ook 1 uur verloren, want het is hier 1 uur later. Het was vandaag 'national parks day', dus was er van alles te doen in Jasper. Tom en Famke konden paal klimmen en dat deze ze als de beste, zo in 1 keer naar de top. Daarna was er 'the erection of the new totempal' zoals men het hier noemt. De oude totempaal van Jasper was na 96 jaar helemaal verrot, dus werd vandaag de nieuwe geinstalleerd. Een hele ceremonie, waar de aboriginals (zo noemen ze hier de mensen die hier altijd gewoond hebben ook, het zijn indianen maar ik vind ze toch wel erg veel op eskimo's lijken) in kledij die soms carnavalesk aandoet met allerlei zang en dans de gigantische totempaal op z'n plek zetten. Na deze ceremonie worden wij pas echt actief, we gaan namelijk wild water raften op de rivier de Atabasca. In een oude schoolbus gaan we richting de plek waar we het water in gaan (speciaal aangelegd voor Marylin Monroe), helemaal gekleed in stoere wetsuites. Famke vindt het in het begin best wel spannend, maar ze doet het geweldig. Net als Tom overigens, maar als je die voorstelt om te gaan bungee jumpen van een brug 100 meter naar beneden, zal hij nog enthousiast ja roepen. Famke zit de eerste 2 minuten nog tussen Tessa en mij in, maar daarna zit ze samen met Tom vooraan in de boot en zijn ze onze 'splash guards'. Als het echt ruig wordt vangen zij de enorme golven van water op die over ons heen komen en dat doen ze met groot plezier. De tocht duurt ruim 2 uur en af en toe is het redelijk ruig. Op een plekje waar de stroming minimaal is, mag je even de boot uit en 'zwemmen'; Tom en Famke durven het als 1 van de weinige aan. Let wel, het water is hier slechts 4 graden, maar door de wetsuit merk je daar gelukkig niet veel van. Overigens is het vandaag inmiddels mooi weer, 25 graden en zon, kortom ideaal weer om al raftend over de rivier te gaan. Eénmaal terug in het dorp gaan we terug naar ons hotel, dit keer is het een houten huisje aan de rivier iets buiten het stadje Jasper. De uitzichten zijn geweldig, zeker ook omdat om 22.00 uur 's avonds je nog steeds de zon over de bergen ziet schijnen, enige nadeel zijn de vele muggen die je proberen op te eten. Oh ja, het wordt bijna normaal, maar vandaag hebben we beer nummer 6 en 7 gezien, 2 keer een zwarte beer. De zondag in Jasper brengen we door langs de Maligne River en op het Maligne Lake. Zowel de wandeltocht van bijna 2 uur als de boottocht zijn schitterend, de boottocht is zelfs een beetje rustgevend. Qua wildlife weer wat nieuws vandaag, naast een heel mooi hert dat voor ons poseerde, hebben we ook familie wapiti's, in het engels de elk genoemd, na de eland het grootste hertensoort wat er is.

• 19 Juli 2011 - 07:19

Angeline:

Jee wat hebben jullie al veel gezien. En wat is het daar mooi zeg!!!

• 19 Juli 2011 - 09:15

Beppe:

Lieve kinderen,

Pake is voor het eerst naar de dagverzorging. Wat heeft hij daar weer tegenaan gekeken. Om die reden moet het haast wel meevallen. Ik hoop dat hij het wat aardig vindt. Naar zeggen hebben ze daar ook kaartclubs. Ik ben benieuwd.

Jullie in de rubberbootjes valt mij niks tegen. Ik had er een zwaar hoofd in want ik dacht : "Dit is de Piranha van de Efteling niet".

In Duitsland en Zweden heb je de meibomen. In Canada dus de Totempalen, een mens wil kennelijk iets hebben om tegenop te kijken en feest te vieren. Ik moet zeggen dat ik de Totempaal wel mooi uitgesneden vind. Het lijkt me een heel werk.
    Hoe is Tom in vredesnaam op die grote houten? eland gekomen?

Rob vroeg mij over de dode bossen in Canada. Ik heb het even uitgezocht.Op 11-3-2009 stond kort samengevat het volgende in de krant: Veroorzaker is de Mountain Pine Beetle, Dendroctonus ponderosae. De kever is 5mm (kleiner dan een rijstkorrel) zijn larve is 6 mm. Wittig rupsje met zwartige kop. Deze larve, nadat de kever onder de schors de eitjes gelegd heeft, vreet onder de schors van de naaldbomen de transportwegen van de vocht en voedsel kanalen door waardoor de boom verhongert.
    Dit kevertje kon zich ongemeen goed ontwikkelen door ongewoon hete zomers en milde winters. Sterft normaal tijdens de winter 80% van de kevers nu slechts 10%.
    In 2009 was al een millioen HA woud verloren. Dit is 15 millioen vrachtwagens vol hout.
    Tegen 2020 verwacht men van deze procedure dat er dan even veel broeikaseffect is als de totale uitstoot van de gelele Canadese transportsector in 5 jaar.
    Er is nog één pluspunt. Men heeft uitgevonden dat bomen aangevreten door kevers in schilfers gehakt in cement verwerkt kunnen worden. Dit cement zelfs sterker is dan normale mortel. Terwijl gezond naaldhout in cement verwerkt een waardeloos product geeft.
    Zo zie je maar weer waar de macht van het kleine allemaal maar weer toe in staat kan zijn..

Morgen meer, Pas op jullie zelf en liefs van Beppe.

• 19 Juli 2011 - 10:04

LOU!SE: