Orca's, orca's en nog eens orca's - Reisverslag uit Victoria, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Orca's, orca's en nog eens orca's - Reisverslag uit Victoria, Canada van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Orca's, orca's en nog eens orca's

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

27 Juli 2011 | Canada, Victoria

Maandag verlaten we het vasteland, vanaf het plaatsje Tsawwassen (1e prijs voor mooiste naam deze vakantie) vertrekt de ferry naar Vancouver Island. We verblijven bijna 1 week op dit grote eiland met de bedoeling om hier in ieder geval Orca's te zien. Voordat we op het eiland zijn gaat die wens al in vervulling, een stuk of 5 Orca's komt naast onze veerboot zwemmen en laat zich af en toe zien, wellicht dat we ze 1 dezer dagen nog van dichterbij kunnen bewonderen. We verblijven in Victoria (de hoofdstad van Vancouver Island) in het Fairmont Empress hotel, een groot hotel gebouwd op een moeras aan de haven met een koninklijke uitstraling ook vanwege eerdere hotelgasten, maar van binnen ook wel een beetje vergane glorie, met de rondleidingen die gegeven worden heeft het meer iets van een museum dan van een hedendaags hotel. Victoria zelf lijkt een beetje op Londen, heeft ook een Europese uitstraling. Dinsdagochtend hebben we op een heel klein taxibootje een rondvaart door de haven gemaakt; leuke is dat je dan af en toe moet wachten op de watervliegtuigjes die van dezelfde wateren gebruik maken. 's Middags op een boot om de Orca's van dichterbij te bewonderen. Na ca. 1 uur varen zijn we inmiddels in Amerikaanse wateren terecht gekomen nabij San Juan Island (en dat zonder grenscontrole) en komen we midden in een 'kudde' van 30 tot 40 Orca's terecht. Waar we ook kijken, overal zie je om de zoveel tijd Orca's naar boven komen, als het grote vinnen heeft zijn het de mannetjes, als het kleine vinnen zijn, gaat het om de vrouwtjes. We hebben dit spektakel zo'n anderhalf uur mogen aanschouwen, geweldig!Het feit dat Famke ook 3 uur lang op een boot op zee heeft gedobberd, mag geen verwondering meer wekken, zij heeft al zoveel grenzen verlegd deze vakantie. Na de bootreis hebben we honger en de kids eisen dat we Indiaas gaan eten (ze kunnen slechter beïnvloed worden), dus dat hebben we maar gedaan. Ondanks het feit dat de zon rond 19.00 uur nog volop scheen (iets wat de laatste weken hier niet gebeurd is), zijn we toch maar op tijd terug naar het hotel gegaan, morgen volgt namelijk een lange dag want dan gaan we naar Tofino, één van de meest westelijke puntjes van dit eiland en slechts te bereiken via slingerweggetjes die de nodige tijd vragen. Benieuwd of ze daar nog iets kunnen verzinnen dat we nog niet gedaan of gezien hebben deze vakantie.

• 27 Juli 2011 - 07:02

Angeline:

Wow, wat zijn jullie toch een schitterende reis aan het maken!!
    Geniet er nog van!!

• 27 Juli 2011 - 07:21

Beppe,:

Spinnen,spinnen, spinnen,

Jasmijn, Merel, Pake, en ik zijn gister naar het Fries Natuurmuseum in Leeuwarden geweest. we hebben allemaal op onze manier genoten. Jasmijn en Merel hebben met grote belangstelling naar alles gekeken en geluisterd. Zoals embryo 's op sterk water. De walvisvaart met Willem Barentsz. Er was zelfs een "Villa Volta" achtige walvisvaarder die verhalen vertelde maar leuker gemaakt. Hij zat met de rug naar je toe en in de spiegel voor hem zag je zijn gezicht hologramachtig. Er hing het geraamte van de potvis van 1970? van Ameland. En ook van dolfijnen. Zagen jullie de buitenkant, wij dus de botten. Ook kon je een preparateur(se) aan het werk zien. Er lagen onderdelen van een olifant uit Parijs op de grond op die afdeling. En daar kon je voelen aan allerlei huiden die er op knaapjes hingen wat voor beesten het geweest waren. Zoals Bijv.: das, veelvraat zilvermeeuw(erg zacht) haai(schuurpapier),schubbendier, mol, kaaiman, enz.
    Op de 3e verdieping was het thema water. We zagen daar een enorme maanvis hangen. Maar zijn door tijdgebrek niet langs geweest.Bovendien waren de kinderen bang van de lift. Pake moest er wel mee vanwege de rollator. We stonden in de vierkante meter met zijn vieren. Keken omhoog zagen geen plafond. Alleen maar dichte wanden, en moesten de omhoog knop zolang vasthouden tot we bij de verdieping waren. De verdieping was moeilijk te bepalen. Ik bedeed mij ook daarom moest Pake alleen terug. Helden die wij zijn.
    Het thema vogels,eieren,schelpen, bijen, uitwerpselen (alles in WC 's (tjes van vogeltjes)kon je niet ruiken. Er was een mogelijkheid om zelf te vliegen, door te sturen kon je Friesland onder je door zien glijden.
    De spinnen tentoonstelling die nog tot 28 aug. as is heb ik enorm van genoten. Veel wetenswaardigheden over spinnen. Het zijn zeer fascinerende dieren. Er was een 3D film over de kruisspin. Er was een reuzenknuffelspin, waar Jasmijn en Merel geruime tijd op gespeelt hebben.
    En Pake kon zijn hart ophalen op het met glas overdekte binnenplein aan gratis koffie en chocolademelk. Ook voor ons natuurlijk. Stonden ook nog waterbakken voor de kinderen.
    Kortom we hebben ons reuze vermaakt. Pake vroeg aan de kinderen: Wat vonden jullie leuker de boot van Earnewoude of dit museum?". De kinderen zeiden unaniem: het museum. Nou dat zegt wel wat!

Groetjes van Merel, Jasmijn, Pake en ik.

• 29 Juli 2011 - 08:52

Gerwen:

Hoi Canada :
    Orca,s gezien van zo dicht bij dat = niet niks ik dacht eerst dat er een F16 in het water lag geweldig om dit allemaal mee te maken.
    Tom en Famke in de boten zijn jullie allemaal heerlijk bezig .
    Maar al met al het begint voor jullie op te schieten nog maar een weekje.
    Juli is bijna voorbij en we hebben in deze maand nog nog niet een zomerse dag gehad volgens het KNMI en die kunnen het weten.
    Augustus zo verbetering brengen maar eerst zien en dan geloven is mij gedachten.
    Nog heel vakantie plezier en tot de volgende keer.
    .Oma & Opa