Bliksembezoek aan lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Bliksembezoek aan lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Bliksembezoek aan lissabon

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

28 Oktober 2011 | Portugal, Lissabon

Nadat woensdag wel een erg natte dag was geweest met overigens wel een prachtig woeste Atlantische Oceaan (na 3 jaar komen wij erachter dat dit niet de Middellandse Zee is, die stopt nl. bij de rots van Gibraltar), zochten we naar een alternatief omdat donderdag ook niet echt superweer zou worden. Het werd dus een bliksembezoek aan Lissabon, 240 km hier vandaan, maar met 1 rechte, heel saaie autoweg makkelijk te bereizen. Als je Lissabon binnen rijdt dan denk je een beetje aan San Francisco vanwege de brug en de tramkarretjes, een beetje aan Rio de Janeiro vanwege het Jezusbeeld en een beetje aan Vancouver vanwege de prominente positie van de rivier de Taag. Tussen de buien door hebben we de stad ontdekt, soms te voet, soms met de metro, soms met de bus en soms met de tram. De burcht ligt prachtig hoog boven de stad, maar door de bewolking was het uitzicht helaas beperkt. Gelukkig was het vrijdagochtend weer stralend zomerweer en hebben we een stukje van de tocht overgedaan, konden we ook nieuwe foto's nemen, nu met zon ipv regen. Al slenterend door deze oude, soms een beetje vergane stad, met veel nauwe straatjes en dan weer weidse pleinen, komen de vragen bij Tom weer op; waarom hebben dikke mensen een dubbele onderkin of waarom zijn er meer zwervermannen dan zwervervrouwen. Dit houdt hem dus blijkbaar bezig. Het echte Lissabon krijg je eigenlijk pas te zien als het donker wordt, ineens is er sfeer, is het ook veel drukker met mensen, zie je vele vervallen gebouwen niet meer en vallen alleen de prachtige oude, gerestaureerde gebouwen op die extra verlicht worden. 's Avonds zijn we gaan eten bij het Hard Rock Cafe, heerlijk southern cooked kip en voor Tessa haar favoriete Fajita's, typisch Portugees, maar niet echt, maar wel lekker. Na het eten slenteren we nog even door de stad en ontdekken we zowaar een Starbuck's, daarmee is ook bepaald waar we vrijdagochtend gaan ontbijten.
Vrijdag zijn we ook nog naar een heel nieuw gedeelte van Lissabon geweest, aan de kust is een geheel nieuw complex gebouwd met een supermodern winkelcentrum, musea, restaurants, parkjes, kabelbaantjes etc. etc. Het doet zo luxe aan dat je je bijna niet in Portugal waant, zelfs in de Algarve kom je dit niet tegen. Na de lunch zijn we weer terug naar die Algarve gereden, de tol die je moet betalen voor de autoweg zorgt er voor dat je je alleen op de wereld waant, de natuur is redelijk eentonig, de rest van de familie slaapt, dus ik probeer mezelf wakker te houden door net te doen of er ook beren kunnen zitten naast de autobaan. Helaas heb ik er geen gezien, wel ontelbaar veel ooievaars, dat lijkt een ware plaag hier in Portugal.

• 29 Oktober 2011 - 16:49

Gerrit:

Hoi Portugal :
    Vanaf de labtop van Ellen lezen wij jullie reisverslag in de algarve,,,
    Net als altijd zijn de verslagen mooi maar oma merkte toch op een tikfoutje de 2e regel van ondere
    Want in plaats van beren ?
    Goede vlucht en tot morgen
    Eerst nog Twente _ Psv kijken ?
    Gunther en Ellen zijn naar Lisse om de wel bekende reden
    groetjes Oma & Opa

• 29 Oktober 2011 - 17:28

Beppe:

Lieve kinderen,
    Wat een dikke oude vijgenboom op de foto en de kinderen hadden wel erg lekker gebak. Het water loopt mij om de tanden. En hebben jullie nog vado 's gehoord?

Mijn herinnering aan Lisboa is dat het onze 1e buitenlandse vakantie was met het vliegtuig. We kwamen met de bus van het vliegveld in het hotel. Pake ploft op het bed en zegt: "Om my wie 'k mar wer thús" Ik zei: "Het is een aardigheid om met jou op vakantie". Het diner in het kasteel was een hoogtepunt toen. Heel luxe, met iedereen een butler achter zijn stoel .Alle 80 mensen van ons gezelschap.Toen ik tegen mijn butler zei dat het bavarois toetje heerlijk was, haalde hij nog één voor mij.

Maar Rob wat zocht jij nou langs de snelweg? Hoeren of beren? Was dit een beetje Freudiaans?

Liefs van Pake en Beppe.