Koninginnedag in Spanje - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Koninginnedag in Spanje - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Koninginnedag in Spanje

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

01 Mei 2013 | Spanje, Moraira

Vandaag is de dag van de abdicatie; had mij een paar maanden geleden bij triviant gevraagd wat dit woord betekent, ik weet niet of ik dan het juiste antwoord had gegeven. De troonswisseling volgen wij in Spanje via de moderne media alsof we gewoon thuis in Nederland zijn; Nederland 1, de kranten op internet, en natuurlijk twitter en facebook. Op dat laatste medium zien we zelfs foto’s van het Cuijkse Tweede Kamerlid, die alles echt van nabij mag meemaken. Toch wel apart om op tv tussen al die bekendheden, die overigens wel heel langzaam van het paleis richting Nieuwe Kerk schrijden, Michiel voorbij te zien komen. Zoals altijd met een big smile op z’n gezicht, om hem vervolgens ook nog de eed af te zien leggen in diezelfde Nieuwe Kerk, al was het wel lang wachten tot de ‘V’ eindelijk aan de beurt was. In ieder geval hoefde hij niet ineens te hoesten of was hij vergeten z’n jasje dicht te doen. Voor de verdere details qua kleding e.d. verwijs ik naar de reactie van Beppe bij het verslag van gisteren, dat gaat uitvoerig hier op in!
Maar ook hier in Moraira hebben we een band met het koningshuis. Loeki en Rob Lensen, onze buren hier van wie het huisje huren, hebben jarenlang een bonbonmakerij gehad op de Kalverstraat en waren jarenlang hofleverancier voor alle paleizen. Hij vertelde ons gisteren nog het verhaal dat koningin Wilhelmina met enige regelmaat met – toen ook al – prinses Beatrix naar zijn winkeltje in de Kalverstraat kwamen om snoepies te kopen.
Ook in Spanje paste het weer zich in 1e instantie aan de feestelijkheden aan, de zon scheen volop vanochtend. Omdat zo’n kroning niet echt vaart heeft, hebben we tussentijds de sauna uitgeprobeerd, net als het zwembad. Nu maar hopen dat de temperatuur van de sauna zich langzaam maar zeker ook naar buiten toe zal gaan verplaatsen. ’s Middags drupte het op momenten echter weer en verdween de zon achter de wolken, goed moment om boodschappen te doen omdat het morgen 1 mei is en dan alle winkels dicht zijn.
’s Avonds hebben we al weer gewoon in het huisje gegeten, deze keer 2 pollo asados gehaald en bijna helemaal opgepeuzeld met z’n 4-en. Daarna zijn Tessa en ik, voor het eerst in 22,5 jaar dat we bij elkaar zijn, ’s avonds een stukje gaan wandelen, nog wel berg op, als dit geen teken is dat we ander weer krijgen ! Onderweg kwamen we, naast een fantastisch uitzicht met ondergaande zon, sinaasappels, citroenen en nispero’s tegen. Die laatste kon Tessa natuurlijk niet laten staan. Eenmaal terug in ons huisje hebben we de rondvaart van WL op het water nog meegemaakt, inclusief Ali B en Armin van Buuren. Daarna is Tessa de drankkast van Loeki ingedoken om een alcoholische versnapering te vinden om te toasten op onze nieuwe koning, het feest ging nog door tot in de late uurtjes …..

• 01 Mei 2013 - 21:38

Beppe:

Lieve kinderen,

Nog even een kleine aanvulling op mijn verslag van gisteren. Maxima had een petroleum stel op met saffieren. Deze tiara moet koningin Emma destijds van haar man gekregen hebben. Dit is een handig sieraad de saffieren kunnen door parels of robijnen of mogelijk nog andere edelstenen verwisselt worden.
    Ik was gister om 9.45 uur al weer thuis om op tijd te zijn voor het hele gebeuren. Ik was al op de fiets naar Surhuisterveen geweest om rommelmarkt spullen. Zoals altijd Barbies gekocht. Maar ook een paarse coat. Daarom ben ik vandaag weer in harde wind op de fiets naar Drachten geweest want ik wilde aan de capusjon van deze jas een metertje rood bont hebben. Maar Sikkes had geen rood kunstbont. Nu weet ik niet waar ik dat kan bezetten.
    Ik wilde eerst de bus proberen maar die reed net voor mijn neus weg. Ik dacht dan maar weer fietsen. Dan kan ik in Drachten zelf mij ook sneller verplaatsen.

In Drachten zijn ze begonnen met het graven van de vaart. Aan de westkant zijn heel wat straten afgesloten. De gekken. Wat een onnutte geld verslindend project.

Liefs en Hart Gr. van 1beppe.