Een dagje Valencia onder de valencianen - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Een dagje Valencia onder de valencianen - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Een dagje Valencia onder de valencianen

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

05 Mei 2013 | Spanje, Moraira

Vandaag was het weer voetbal dat de dag bepaalde. Hadden we Famke en Tom al eerder meegenomen naar wedstrijden van Arsenal, Real Madrid en Malaga, vandaag stond een thuiswedstrijd van Valencia tegen Osasuna op de agenda. We passen ons steeds beter aan de Spaanse levensstijl aan, nadat we rond 10.00 uur ontbeten hadden, de krant gelezen en ons gedoucht hadden vertrekken we rustig richting Valencia. Rond 13.00 uur zijn we daar, zelfs zonder tomtom (maar wel met Tom) komen we precies daar waar we willen zijn; vlak bij het plein bij de kathedraal van Valencia. De Valencia-ervaring wordt helemaal compleet door aldaar in de stralende zon te lunchen, heerlijk genietend van een tapasmenu en Tessa gaat zelfs al aan het bier zo vroeg in de middag (echte voetbalsupporter!). Terwijl Tessa en ik nog volop genieten van onze patatas bravas en calameres romanes, gaan Famke en Tom met z’n 2tjes de kathedraal ontdekken. Overal in Valencia zie je de vleermuis terug, het symbool van de stad Valencia dat je ook in het clublogo van de voetbalclub terugziet, maar ook op elke putdeksel van het riool!
Na de lunch gaan we al lopend, via de droge rivier, naar het stadion van Valencia, Mestalla geheten. Dit oude, vooral door betonrot gekenmerkte stadion heeft een geweldige historie. Hier waren trainers van grote naam actief : Guus Hiddink, Ronald Koeman en Rafael Benites en spelers van wereldfaam : David Villa, Mario Kempes, Johny Repp, Patrick Kluivert, Frank Arnesen en niet te vergeten Faas Wilkes
Vandaag heb ik vooral genoten van de topspits van Valencia, Soldado. Niet alleen omdat hij scoorde, maar ook omdat hij na afloop van de wedstrijd nog rustig 10 minuten op het veld bleef, samen met z’n 2 kinderen (ik schat niet ouder dan 4 jaar) nog even schieten op de goal en juichen met z’n 3-en als de kleinste scoorde.
Mestalla ziet er dus niet uit, veel reclameborden zijn verwijderd of afgedekt, het scorebord dreigt elk moment naar beneden te vallen. Er wordt ook al een aantal jaren helemaal niets aan onderhoud gedaan. Er zou immers een spiksplinternieuw stadion komen, maar sinds 2009 ligt de bouw van dit stadion stil. Men is nog steeds op zoek naar geld (honderden miljoenen euro’s) om het stadion af te maken en ondanks afspraken dat men eind 2012 weer zou beginnen, is er nog steeds geen enkele activiteit waar te nemen. Een situatie die overigens bij veel bouwwerken hier in Spanje geldt, de economische crisis is hier nog vele malen heftiger dan bij ons in Nederland.
Na de wedstrijd wandelen weer rustig terug naar het centrum, eenmaal thuis in Moraira bellen we ons favoriete Indiase restaurant en genieten we rond 21.00 uur ’s avonds van heerlijke Tandoori Mix Grill, Chicken Tikka Massala, Garlic Nan, Papadums en Bombay Alloo. Een leuke dag is weer tot een goed einde gekomen.

• 05 Mei 2013 - 20:26

Beppe:

Lieve kinderen,

Vandaag was het weer de 1e zondag in de maand en dam komt Petra met de kinderen naar hier.

We zijn naar Lauwersoog geweest. Eerst bij het kleine strandje gekeken wat er zoal lag. veel schelpen en war blaasjeswier. Daarna naar de dijk waar de ijscokar staat. Daar hadden we de ruimte om te draakjien. Er was verder niemand en het waaide genoeg. Niet eens extreem hard. Je kon zelf in de luwte staan en de draak in de wind boven de dijk laten steigeren.. Alle 3 verschillen de vliegers zijn in de lucht geweest. De eenvoudigste, een meeuw. deed het het beste. En ook nog leuk, hij fladderde met de vleugels. Het luchtbed en de grote roofvogel waren moeilijker in de lucht te houden. Maar de kinderen hebben zich er geruime tijd mee vermaakt.

Maar op een gegeven moment hadden ze hevige trek in kibbeling. Nou, dat kon daar volop. In dat visrestaurant wat met een bovenverdieping uitgebreid is, kan je nu prachtig alle kanten op kijken . Je kan zowel binnen als buiten zitten. Uit de wind en in de zon. Een heerlijk plekje. Iedereen heeft het naar de zin gehad. Een dag met een gouden randje.

Dit was het vandaag.

Liefs van Beppe.

• 05 Mei 2013 - 21:21

Gerrit Hoffmann:

Hoi spanjaarden zo kan ik jullie wel noemen voor hoeveelste x zijn jullie in het mooie Spanje ?
    Het weer is gelukkig voor jullie ten goede omgeslagen
    Of hier de nieuwe koning zijn aandeel in heeft laat ik in het midden het is in ieder geval mooi meegenonen
    Dat Ajax voor de 32x kampioen is geworden is een verdiend feit wie de meeste punten binnen haalt word gewoon kampioen. zo eenvoudig is het nu eenmaal
    En volgende jaar Cambuur erbij zijn er in iedergeval 4 puntenbij , in Friesland zeggen ze en gij gleuft dat
    Toen ik de foto,s van Valencia zag dacht ik dat jullie eerst bij Helmond sport waren .
    Vandaag was voor mij Anthony Lurling de man de wedsrtijd in de eredevisie wat deze man nog laat zien met zijn 36 jaar is grandioos.op van Bommel na natuurlijk.
    Vandaag familie koffie dag gehad bij Jose vanmiddag bezoek uit Valkenswaard gehad van Tom .v Geelkerken
    daarna op E- bike nog naar Adri gefietst 24 km met heerlijk weer, dat was ons weekend
    Nog fijne dagen in Moraira
    Oma en Opa.