Demasiada agua - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Demasiada agua - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Demasiada agua

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

29 April 2013 | Spanje, Moraira

Demasiada agua, te veel water betekent dat in het Spaans. Dat was direct ook het thema van maandag. Maandagochtend was het nog steeds bewolkt en regenachtig, dan maar googelen wat we vandaag overdekt en dus droog en warm kunnen doen. We komen al snel in Valencia uit, het Science Museum, dat onderdeel uitmaakt van een aantal imposante bouwwerken van architect Calatrava. Omdat het meestal 31 graden is als we hier zijn ipv 13 graden zoals vandaag zijn we nog nooit binnen geweest. Vandaag dus wel, vooral ook omdat er een tentoonstelling is van Marvel’s Super Heroes; Spiderman, Thor, de Hulk en vooral Ironman waren de publiekstrekkers voor Tom. Via allerlei leuke thema’s laten ze je kennis maken met de ‘science’, zo heeft Famke een typhoon gemaakt, heeft Tom een muur beklommen a la Spiderman en weet Tom nu dat als hij een voetbal schiet, deze 95 km per uur gaat !! Niet alle proefjes werkte overigens, zo had Famke volgens de bloeddrukmeter geen hartslag.
Dat men in Valencia niet gewend is aan veel regen, blijkt wel aan alle emmers die in de parkeergarage en het museum staan, overal lekt het. Zo zie je maar, mooi en functioneel gaat dus niet altijd samen. Na alle proefjes hebben we nog een bord pasta gegeten in het museum om vervolgens naar het tegenoverliggende overdekte winkelcentrum te gaan. Famke heeft weer nieuwe schoenen, nog maar een half maatje en ze kan Tessa’s schoenen aan, Tom heeft een Iron Man 3 lego-doos op de kop geslagen, ik heb 1 kabeltje gekocht dat de iPod verbindt met alle 13 geluidsboxen in ons vakantiehuisje (buiten, binnen, beneden en boven kunnen we dus morgen overal dezelfde Hollandse feestmuziek horen) en Tessa heeft een echte C&A-riem gekocht; of de gekochte warme broek was te groot, of het is nog een gevolg van het Noro-virus. Eenmaal terug in Moraira scheen de zon en was het zowaar 18 graden, het zwembadwater is inmiddels opgewarmd tot bijna 24 graden, dus Tom wilde het zwembad in ook al moest hij alleen (check het filmpje). Na afloop wilden we de lamellen weer terug op het zwembad draaien via een mooi motortje, ging mooi niet goed. Waarom? Demasiada agua, inderdaad, het had zo hard geregend dat er te veel water in het zwembad zit waardoor de lamellen vast lopen en het zwembad niet meer afdekken. Samen met Loeki hebben we met vereende krachten de rol van het motortje overgenomen en is het zwembad weer afgedekt. Zo kan het opwarmen vannacht weer doorgaan. Morgen komt het zwembadmannetje om het teveel aan water uit het zwembad te halen, benieuwd of hij dat al vaker heeft moeten doen.

• 30 April 2013 - 16:40

Beppe:

Lieve kinderen,

Niet zojuist maar enige ogenblikken gelede heeft onze nieuwe Koning de eed op de grondwet afgelegd. Daarvoor hield hij een speech. Nou ,hij is lang niet meer een "beetje dom '. Hij was zeer zelfverzekerd en zelfbewust en duidelijk en verstandig. Hij heeft zijn moeder bedankt en geroemd om wat ze betekend heeft voor ons land. Dat was emotioneel zelf voor zijn moeder. Ik heb haar nog nooit zien huilen maar nu had ze dan toch tranen in de ogen. Op dat moment kreeg ze 40 sec. applaus. Ik kon zien dat ze het moeilijk had. Wel heeft ze de hele dag een vrolijke opgewekte indruk gemaakt. Je kon zien dat ze het leuk vond tussen de meisjes te zitten. Ze had een prachtig paars pak aan. Ik zou het goed kunnen gebruiken. Maxima was licht zalmrose met een grote strik op het schouder en wat zilve/schitter in de rok. Ook bijzonder mooi. De meisjes hadden lichtgele jurkjes aan met een bijpassende gele bloem in het haar.
    Bij de ceremonie in de kerk hadden de meisjes koningsblauwe jurkjes aan met eenzelfde kleur strik opzij van het hoofd. Beatrix was donkerderblauw. Stof met een patroontje. Maar wel ton sur ton.

en toen kwamen de koning en de koningin. In één woord schitterend. Ook weer koningsblauw een lange japon, boven kant met bijpassende mantel zonder mouwen, die toch op de schouders bleef hangen. Dezelfde kleur en stof. Het hing allemaal kreukloos. Nu begreep ik ook waarom er voor die blauwe lopers gekozen was.Ook de voorzitter van het hele gebeuren prees de oud koningin. Toen had Beatrix het zichtbaar weer even moeilijk. Wat grappig was dat de man even memoreerde dat de titel van Amalia was veranderd.(Kroonprinses van Oranje) Toen was het een moment stil. Maar Amalia had het wel gehoord en toen gaf ze maar een heel klein knikje.

De kerk was prachtig vanbinnen. Mooie kleurrijke bouquetten. Volgens hadden ze alle vergulde dingen schoongemaakt of opnieuw gemaakt. Het kinderkoor zong zeer melodieus een liedje wat Herman van Veen geschreven had op een melodie van Bach.

De hele stoet VIPs liep van het Koningklijk paleis onder de Passerel met de symbolische vissersnetten naar de kerk.
    Saillant detail is dat tussen de 150 of 300 zweerders en belovers, Mevr. Jacobi, ik meen uit Leeuwarden, plotseling haar rechter hand op haar borst sloeg en zei: "Dat ûnthjit ik!"

Zover mijn verslag van het grote gebeuren van deze dag. Voor mij was alles perfect: De mooist kleuren en kleren. En de hoofd personen maakten geen fouten. Toch denk ik dat KWA wel wat nerveus was. Hij sprak soms wat snel.

Liefs van Beppe,