Vliegende vissen en geen shoarma - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Vliegende vissen en geen shoarma - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Vliegende vissen en geen shoarma

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

15 Februari 2010 | Egypte, Hurghada

Van zondagrust hebben ze niet echt gehoord. Er wordt vandaag gewoon doorgewerkt aan het onderhoud van het hotel, of dat nu een nieuw verflaagje is of een nieuw 2laags stenen randje bij de speeltuin. Het is hier winter en dat zie je aan de bouwvakkers, ze dragen gewoon een schaatsmuts bij deze temperaturen, wellicht een ode aan de 1e gouden medaille van Sven? Famke en Tom liggen in ieder geval zonder enige gêne deze bouwwerkzaamheden te bekijken vanaf een strandbed. Echt gelovig zijn ze volgens mij ook niet die bouwvakkers, want als er zo’n ijscoverkoper begint te schreeuwen uit een minaret werkt iedereen gewoon door, althans men gaat door met waar men mee bezig is.
Ondanks de warme temperaturen hebben ze hier ook een verwarmd zwembad, temperatuur van het water is maar liefst 26 graden. Dat maakt de Rode Zee met ruim 20 graden toch een stukje kouder. Tom deert dat niets, hij springt zo het water in. Er zitten namelijk vliegende vissen in deze zee, vissen zo’n 25 cm groot springen regelmatig 10 cm boven het water uit. Tom is helemaal gefascineerd en probeert zo’n vis met z’n blote handen te vangen, ook al is hij zo’n beetje de laatste die nog in de zee is. Rond 17.00 uur is de zon al weer onder gegaan en een half uur later is het pikdonker. Ideale omstandigheden om met de zonsondergang op de achtergrond te gaan midgetgolfen, je kunt het maar gehad hebben.

Het eten is hier prima verzorgd, ontbijt is 1van de betere, voor het avondeten hebben we pas 2 restaurants uitgeprobeerd, maar ook dat is goed verzorgd. Pasta wordt voor je klaargemaakt waar je bijstaat zodat je “het spul” dat je over de pasta doet helemaal zelf kan bepalen, datzelfde geldt voor de pizza’s die je zelf kan samenstellen. Deze laatste lijken overigens wel meer op uitsmijters dan op pizza. Ik had mijn hoop gevestigd op elke dag shoarma, zoals je in Griekenland elke dag gyros krijgt, maar tot nu toe heb ik die inheemse lekkernij niet kunnen vinden. De drank is wat minder, vooral als er alcohol aan te pas komt, dat kennen ze niet in de moslimlanden. Het bier komt uit halve liter flessen (een tap hebben ze niet) en is van het merk Luxor, het smaakt ongeveer zoals Pitt Pils of Brouwmeester Bier vroeger proefde. De wijn is van dezelfde categorie, het komt nog net niet uit papieren pakken, maar lekker is anders. Dat ze ook niet echt gewend zijn om met wijn om te gaan, blijkt wel uit de manier waarop ze het inschenken aan tafel, alsof het een fles bier is die je in een pull omschudt, dat de helft over het glas spettert maakt niets uit. Volgende keer maar eens de cocktails gaan proeven, kijken of dat beter smaakt, of gewoon geen alcohol, dat kan ook. Het past ook niet echt om in een moslimland redelijk beschonken te geraken, zelfs niet met karnaval.. De koffie is overigens ook niet echt om naar huis te schrijven, je krijgt gewoon nescafé poeder en je moet er zelf heet water bij doen, er is hier nog een hele wereld te ontdekken voor de Senseo!

• 15 Februari 2010 - 18:15

Gerrit:

Hoi Egypte :
    Het is goed in Egypte zo te zien.
    Vliegende vissen heb nog nooit gezien die zijn er in Gerwen niet Tom.
    Hebben jullie ooit glovige bouwvakkers gezien die zijn er bij ons ook heel weinig laat staan cv monteurs.
    In het verleden hebben ex collega,s van mij in een groot ziekenhuis in Cairo gewerkt allemaal naar huis gekomen reden geen bier.
    Dat het bier slecht is in het hotel da,s dan jammer
    Dat was toen in Gran Canaria ook ,hier kost momenteel een stom glaasje anno 2010 € 2.10 daar word je niet dronken van.bovendien half vol en slecht getapt.
    Carnaval schiet hier ook op en nog steeds sneeuw.Daan en Luuk zijn 2 dagen onze gasten geweest Pa en Ma carnavallen in Oosterhout
    Tot mails Gh