Ook in Spanje heb je leuke pretparken - Reisverslag uit Salou, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Ook in Spanje heb je leuke pretparken - Reisverslag uit Salou, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Ook in Spanje heb je leuke pretparken

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

20 Juli 2010 | Spanje, Salou

Als je de gemiddelde Nederlander vraagt om de top 3 van pretparken in Europa te noemen, dan zal Port Aventura bij zo goed als niemand in dat lijstje staan. Dit is echter ten onrechte, want persoonlijk vind ik dit park nog leuker dan Disneyland. Toen wij een jaar of 7 geleden voor het eerst hier kwamen (in La Pineda om precies te zijn) zagen we de achtbaan van een afstand en leek het net alsof dit pretpark ongebruikt stond af te steken in de omgeving, we zijn er ook niet naar toe gegaan. Die uitstraling heeft het eigenlijk vandaag de dag nog steeds, als je op de A7 van Barcelona naar Valencia rijdt zie je het pretpark goed liggen, maar nog steeds lijkt het alsof al die attracties die de lucht in gaan niet gebruikt worden. Hoe anders is de werkelijkheid als je éénmaal in het park bent. Vanaf het moment dat de poorten om 10.00 uur open gaan is het druk en moet je in de meeste attracties meer dan 1 uur wachten. Het park is onderverdeeld in 4 verschillende delen: Mexico, China (met de Chinese muur!), Polynesië en last but nog least het wilde westen. Ons hotel grenst aan dat wilde westen, sterker nog, het is helemaal in de stijl van het wilde westen. Nog nooit heb ik een hotel gezien waar je rondloopt en je jezelf inderdaad in die periode waant, terwijl achter de façades gewone hotelkamers zitten. Tessa en ik hebben al heel wat hotels bezocht, maar qua entourage is dit nieuwe hotel uniek. In Nederland is dit hotel nog niet bij velen bekend, er zitten hier alleen maar Spanjaarden en af en toe een verdwaalde Engelsman. Het park heeft in vergelijking met Disney veel meer waterattracties (en dat is wel lekker met deze temperatuur), de Disney-figuren zie je hier natuurlijk niet (af en toe een Woody), maar hier zijn weer wel veel meer shows (en die zijn best wel van een hoog niveau). Kortom, wij vermaken ons prima, af en toe naar het park, af en toe in het zwembad, af en toe een show en af en toe rusten op onze ruime kamer. Dinsdagochtend zijn we naar het waterpark gegaan dat ook onderdeel uitmaakt van dit resort, 't is dat we hier gratis op mochten, maar daar was het zeldzaam druk, dus dringen en vechten om een stoel en na 2 uur weer op zoek naar de relatieve rust van ons eigen zwembad in het hotel.
Na 2 dagen eten op en rondom het pretpark, hebben we vanavond gegeten in het hotel, een buffet dat er goed uit zag. De bediening was wel apart, ineens was onze fles rosé weg, die toch nog echt voor de helft gevuld was, na wat aandringen kregen we deze uiteindelijk weer terug. Zelfs de kids waren onder de indruk van de vrije bediening, want toen een oberette een mes liet vallen bij het afruimen en deze vervolgens zo'n 50 meter als een voetbal al schoppend over de vloer meenam richting keuken, wisten zij ook dat dit niet echt volgens de etiquette was. Tessa vroeg zich al eerder af of in dit resort alleen maar mensen werkten met een bepaalde beperking, in het restaurant lijkt dat in ieder geval wel zo te zijn. Vanavond gaan we nog naar de minidisco in de Saloon en daarna wellicht nog het park in, dat is namelijk tot 24.00 uur open. Nog 1 dag Salou en 2 dagen Valencia en dan wacht als het goed is de rust van Harry's huisje. Harry heeft gisteren al laten weten dat we zaterdag lekker vroeg ons huisje kunnen betrekken, ook wel lekker na al die hectiek van deze dagen.

• 22 Juli 2010 - 18:14

Beppe:

Jullie van het ene pretpark naar het andere en van het ene hotel naar het andere. Verleden maandag dachten pake en ik wat let ons en ga ook eens met vakantie. We wilden eerst naar Winterswijk want daar was ik nog nooit geweest, maar met de extreme hoge temperaturem 34 gr C, leek het ons beter naar zee te gaan. In Callandsoog bij vvv gevraagd naar een slaapplaats. Bijna was er geen bed meer geweest, maar in Petten moesten we maar even bij het plaatselijke hotel vragen. Wij komen daar, niemand. Briefje op de deur: Melden bij die-en-die aan het Plein. Geen adres. Eerst ook geen kop op straat. Later een mevr. Ik haar gevraagd waar het was, en zij wist het. Naar dat restaurant en daar kreeg ik een sleutel en moest zelf de kamer maar zoeken want zij had geen tijd. Eenmaal binnen kon ik eerst nergens de deur naar boven vinden. Er speelde wel een radio maar de hele verdere dag geen kip gezien. De volgend ochtend stond er wel ontbijt. Dat viel al weer mee. Maar het was apart te weten dat je daar overal rond kan lopen en er is verder niemand. We hebben daar 2 dagen rond gestruind, maar ons hoofddoel was vaak een schaduwplek te vinden. Ik wilde op de dijk van de Hondsbosche zeeweering zitten maar pake hed het in zijn hoofd gezet dat over de zee uitkijken niet leuk was. Ik zei: "Kijk dan over land". Ook dat idee kon geen genade vinden. Daarna hebben we een halve dag rondgetoerd om een goede plek te vinden. Dat lukte niet . Ik denk dat langs de kust zoveel auto's stonden dat je van Den Helder naar Hoek v. Holland kon lopen over de daken van de auto's zonder de grond te raken. Volgende keer meer. Liefs van Pake en Beppe.