De maagden van Moraira - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu De maagden van Moraira - Reisverslag uit Moraira, Spanje van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

De maagden van Moraira

Door: Famke en Tom

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

17 Juli 2012 | Spanje, Moraira

Vanaf ons bed hoorde we al weer dat Tom druk bezig was de vaatwasser uit te ruimen en de tafel te dekken. Dat de vaatwasser niet aangestaan had ’s nachts en hij dus vuile bordjes op de tafel aan het zetten was, en vuil bestek in de la legde, dat had hij even niet in de gaten, maar het gaat om het idee.

Nog voordat Tom z’n opruimactiviteiten ten toon spreidde, werden we al gewekt door het vuurwerk dat blijkbaar bij alle activiteiten van de fiestas Moraria hoort. Er is hier altijd wel een reden te bedenken waarom er vuurwerk moet worden afgestoken. Vanochtend dus omdat het 8.00 uur ’s ochtends was. Gisteren was het omdat iedereen de optocht van de ‘spaanse boerenbruiloft’ had volbracht zonder zijn of haar been te breken over de vissennetten die men meedraagt, en vanavond is vuurwerk omdat het beeld van Maria dan al weer niet van de draagbaar is gevallen tijdens de processie. Het trekt in ieder geval heel veel publiek en zorgt ook voor een aparte sfeer in het dorp. Nadeel is weer wel dat je niet te laat richting dorp moet gaan, want dan zijn de parkeerplaatsen vergeven net als de leuke plekjes in de restaurantjes.
Zondagavond hadden we pas na 21.00 uur een plekje gevonden bij een restaurant, dat had alles te maken met het feit dat het cadeau voor de verjaardag van oma enige tijd van met name Tom en Famke vroeg (na donderdag wordt dit wel duidelijk). We moesten dus nog snel eten om op tijd te zijn voor het giga vuurwerk. Op de tonen van onder andere Rihanna, Coldplay en The Black Eyed Peas werd genoeg vuurwerk de lucht ingeschoten om minimaal 2 Spaanse banken te redden van de ondergang. Het blijft mooi om te zien, vooral omdat het vuurwerk ook nog precies op de tonen van de muziek de lucht in gaat. Het duurt vervolgens wel even voordat we weer thuis zijn, want ondanks de inzet van vele guardia’s is de verkeerschaos na afloop groot, heeft ook wel weer z’n charme, zeker als je in de cabrio met het dak er af, de ene na de andere leuke plaat door de boxen van de autoradio laat galmen.

Het uitslapen wordt steeds makkelijker, we gaan immers steeds later naar bed. Maandag zijn we gaan shoppen in een Outletcenter in de buurt van Allicante omdat we opa en oma aan het einde van de middag moesten ophalen. Zij komen een weekje mee genieten van zon, zee en lekker eten. Tom en Famke zijn weer een paar schoenen rijker, Tessa en Famke een mooi Desigualshirt en ikzelf mocht ook nog iets hebben (een nieuwe korte broek). Op het vliegveld hebben we nog een felgroene autootje (Ford Fiesta) gehuurd, zodat we niet met 6 mensen in de cabrio gepropt hoeven te worden. Maandagavond werd Maria middels een processie, begeleidt door de 10 mooiste maagden van Moraira, de zee op gevaren, de hele omgeving was weer uitgelopen om dit te komen aanschouwen.

Ter afsluiting was er wederom vuurwerk, dat begon om 23.00 uur en ik heb nog nooit zoveel en zo’n groot vuurwerk gezien; hoe groter de crisis hier in Spanje, hoe groter het vuurwerk. De wind was vrij sterk, met als gevolg dat alle pijpjes waar het kruid in zat, regelmatig op het publiek (weliswaar gedoofd) terecht kwam, in Spanje zijn de regels nog niet zo scherp en sta je ook vrij dicht op het hele gebeuren. Rond 0.15 uur was het mooi geweest en zijn we gaan slapen dat wordt straks een jetlag als we weer terug naar normale slaaptijden moeten in Cuijk.

• 18 Juli 2012 - 08:07

Beppe:

Lieve kinderen,

Was Famke niet in Moraira bij de optocht van de maagden? Was dit wel het geval, dan kunnendat nooit de 10 mooiste maagden van Moraira geweest zij! Moest ik even kwijt. En dat maagd zijn bij die meiden heb ik zo mijn twijfels bij.

Heel prima van Tom, dat uitruimen van de vaatwasser. 's Ochtends moet er wat vaart in gebracht worden. Men kan daar maar niet de hele dag verslapen.

Gister zijn we met Johan Veenstra naar Dwingeloo geweest. Niet al te veel schokkende dingen beleefd, maar het is altijd heel gezellig.

We hebben de 42 modeltuinen van Harry boerhof bekeken en daar wat gegeten en gedronken. Daarna naar het grafiek atelier , waar ook prachtige keramiek stond, van Simon Dijkstra. De jonge man maakt prachtig heel fijn werk met,simpel lijkende, uitzonderlijk schitterende kleurcombinaties. De vader van de schilder was daar de boel aan het verdedigen. En toen ik enkele kaarten van de man kocht ,zag ik door de half open deur daar iets aan het doen was. Ik vroeg hem : "Bent u hier wat aan het hobbyen?". En inderdaad hij zat direkt op zijn stokpaardje. Hij verzamelde stenen gebruiksvoorwerpen uit de steentijd zoals bijlen, schrapertjes, afslagstukjes en kunst gemaakt van vuursteen. Hij vond dit alles in de buurt van Dwingeloo. Het bijzondere was dat hij mij wees op bepaalde mooie vormen en inderdaad je kon zien dat er bewust een roofvogel, beer. pad en gezicht uit de steen gehouwen was. Je moet stenen gewoon van alle kanten bekijken.

In Davos hadden jongelui op de andere oever van de Davosersee een vuurwerkje. Wat zo mooi was dat deze jongelui daar veel plezier met elkaar hadden, konden barbequen naar hartelust enz. Maar de volgende dag was alles weer opgeruimd. Je vond niet een snippertje. Hoe die Zwisers dat zo voorelkaar krijgen met de opvoeding?

Deze sessie houd ik even voor gezien, de groeten daar, Riek maar even van ons feliciteren morgen en het best wensen. Hart. Gr. Pake en Beppe.