Ciao, arriverderci, houdoe en tot ziens - Reisverslag uit Pisa, Italië van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu Ciao, arriverderci, houdoe en tot ziens - Reisverslag uit Pisa, Italië van Famke en Tom Hoffmann - WaarBenJij.nu

Ciao, arriverderci, houdoe en tot ziens

Door: RH

Blijf op de hoogte en volg Famke en Tom

15 Augustus 2009 | Italië, Pisa

Aan alles komt een einde, ook deze 3 weken vakantie. We hebben de afgelopen 2 dagen in het kustplaatsje Tirrenia doorgebracht. Het hotel waar we zaten zat aan de zee, maar het had 2 zulke geweldige zwembaden dat we ‘slechts’ een uurtje aan de zee hebben doorgebracht. Had misschien ook wel iets met het warme weer te maken, bij het zwembad kon je ook uit de zon, bij de zee was dat wat lastiger. Dit ondanks het feit dat je in Italië verplicht bent om op het strand ligstoelen en een parasol te huren, elk stukje strand is door de overheid aan particulieren vergund en dat betekent dus dat je overal entree moet betalen, meestal rond de 15 euro. Daarvoor lopen er dan wel een aantal gebruinde jonge Italiaanse mannen rond, die met ontbloot, gebronsd en ingeolied bovenlijf met strandstoelen aan het zeulen zijn. Misschien was dit wel de reden dat ik weer snel terug naar het hotel wilde, ik was bang dat Tessa dit allemaal niet aankon. We waren Todi namelijk al ontvlucht omdat Tessa oog in oog met een groen-gele giftige slang van 1 meter was komen te staan, de zgn. Viper. Niet echt handig dat het reisbureau ons vooraf niet geïnformeerd heeft dat die dingen bij ons huisje zaten. Bij aankomst werden we pas gewaarschuwd door de eigenaren met de mededeling dat de kids niet teveel aan de rand van perkjes en stenen moesten spelen. Als we dat van tevoren geweten hadden, was dit – hoe mooi het zwembad ook was – natuurlijk nooit onze keuze geweest. Na de vakantie eens contacten met Belvilla of hij ook vinden dat zij ons hier vooraf over hadden moeten informeren. Maar ja, toch bijna 2 weken volgehouden daar, vooral stoer van Tessa wiens fobie tegen slangen zo groot is dat ze zelfs in dierentuinen met een grote bood om deze beesten loopt.
Donderdagavond zijn we naar Pisa gereden en hebben we in de avonduren de scheve toren gezocht. Het was echt zoeken, want in Pisa staat het bekendste werk van die stad niet echt aangegeven en parkeren in de buurt is al helemaal een crime. Toch gelukt en het beeld dat je dan krijgt is erg mooi. Een aantal gazonnen vol met mensen die zo voor de scheve toren geposteerd staan alsof het lijkt dat zij de scheven toren aan het terugduwen zijn. Een foto van die hele club mensen is eigenlijk nog veel mooier dan de foto van de toren. Wat ook opvalt in dit gedeelte van Italie is dat de je werkelijk overlopen wordt door negers die illegale waren aanprijzen, met name horloges, zonnebrillen en tasjes. Dit doen ze in het centrum van de stad, maar ze lopen zo ook over het strand en ook hier knijpt oom agent weer een oogje toe. Nadat de foto’s genomen zijn, snel een restaurantje dichtbij de toren uitgezocht om te eten (pizza in Pisa), het was inmiddels al laat, dus we hadden honger en inderdaad, Tessa was nog niet chagrijnig, zo snel zal ze toch niet oud worden? ’s Avonds rond 10-en terug naar het hotel en dat moet je echt oppassen, overal passeren de scooters je, van links naar rechts, ze spookrijden en het valt op dat de jonge dames nog het meest brutaal zijn. Ik vraag mij echt af hoeveel ongelukken hier zomers gebeuren met die dingen, levensgevaarlijk wat er allemaal gebeurt. Vrijdag hebben we vooral in het zwembad gehangen en zijn we ’s avonds in Tirennia gaan eten, het restaurant – le Skimmie – kenmerkte zich door heel luidde muziek (in de trant van oempf oempf() en het logo van een aap, Famke en Tom wilde hier direct eten want ze hadden er pizza en mossels. Tom moest en zou mossels eten en dat heeft hij gedaan, niet met een vork de mossel uit de schelp, maar net als ome Gunther, de ene mossel met de andere er uit halen en eten. Binnen 3 minuten had hij ze allemaal op, hij is verslaafd en de obers keken met grote ogen! De eerlijkheid gebiedt te zeggen, we hebben hier misschien wel het lekkerst gegeten van de hele vakantie, toch vaker naar Tom en Famke luisteren. Vandaag moesten we om 12.00 uur uit het hotel, het vliegtuig vertrekt pas om 18.20 uur, dus gezocht naar een groot Centro Commercial om te lunchen en de tijd in de koelte door te brengen. Wat schetst onze verbazing, we hebben 3 van die giga-dingen gehad en alles was compleet ‘ciusa’, gesloten dus. Uiteindelijk maar richting Centraal Station van Pisa gereden en daar in een restaurant onze laatste pizza en pasta gegeten. Zelden zoveel gezweet als tijdens dit eten, maar goed dat er speciale roze servetten waren om je zweet in te deppen. Het was inmiddels dan ook 39 graden (pfff!?). Nu zitten we lekker in de koelte, de koffers zijn al ingechecked en rond 18.00 uur mogen wij richting vliegtuig. We hebben 1 koffer meer dan toen we gingen, op de route van Todi naar Pisa kwamen we nabij Empoli een winkelcentrum tegen dat wel open was en nadat we daar gegeten hebben, hebben we gebruik gemaakt van de sale; allerlei sportkleren en ook een supergrote sporttas voor meer dan 50% korting. Ook de favoriete schoenen van Famke waren de helft van de prijs, dus voor elk een paar nieuwe Geoxen, maat 32 zodat ze er nog even mee vooruit kunnen. Oh ja, Tessa heeft een sporthemdje gekocht voor bij haar adidas trainingsbroek (die heeft ze echt!).
Ariverderci Italië, morgen lekker de warme in Nederland opzoeken en volgend jaar waarschijnlijk toch weer naar Spanje op vakantie, voelt toch iets meer thuis dan het vreemde Italië.

• 16 Augustus 2009 - 10:47

Beppe:

Lieve kinderen,

Ik ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
    Maar Rob, hoe zit dat met dat oud? Kun je mij dat eens haarfijn uitleggen?
    Tút van Beppe.

• 17 Augustus 2009 - 15:01

Opa Gerrit:

Hoi Famke & Tom
    Helaas voor jullie de vakantie zit eer weer op
    eind goed al goed zal ik maar zeggen wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt van het ene avontuur naar het andere
    Ik wist niet dat jullie moeder zo bang was voor slangen.
    nou dan hebben wij toch nog 1 gezamelijk gemeen ik opa vind het ook enge beesten.
    Ik ben voor tijgers en leeuwen niet bang maar slangen nee dat niet.
    Wisten jullie soms dat Luuk vlot slangen durft te aaien knap hoor maar ik niet en Oma ook niet
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en terug kunnen kijken op 1 fijne vakantie met heel veel zon dat voor ieder 1 fijn =
    Opa Gh